Monday, May 28

Kulit Terbakar Disebabkan Sinaran Matahari ? Ada Cara Untuk Pulihkannya !


Assalamualikum readers . Hari ni saya nak shared macam mana saya jaga kulit muka saya .
Korang semua mesti ada masalah bila na bercuti dekat pantaikan ?
Takut-takut kulit terbakar .
Haahhh ! Saya ada cara na pulihkan semula .
Caranya dengan menggunakan kentang .


Hahaha . Korang mesti tak percayakan . Selalunya kita selalu dengar gunakan putih telurkan ?
Putih telur lama baru na berkesan tapi kentang ni sekejap je .
Saya pernah mencubanya . Setiap kali kulit saya terbakar , saya selalu menggunakan kentang untuk memulihkan kulit saya semula .
Korang na tahu caranya ?
Mudah saje .

1. Kentang dikupas kulitnya . Tak nak kupas pun tak kesah tapi nanti bila nak blender , air kentang tu jadi hitam disebabkan kulit kentang . So kalau nak lebih cantik , buang kulit kentang .

2. Masukan kentang didalam mixer or blender and masukan sikit air . Kalau nak lebih mudah , kentang tu di potong 4 supaya cepat kerjanya .

3. Tapis air kentang yang sudah di blender and buang air tu . Kita tak akan guna air tu .

4. Kentang yang dah hancur tu , letak la dekat muka . Senangkan cerita ,
" tepek je dekat muka tu " .

Mudahkan ! Hahaha .
TAPI !
Ada tapinya , tunggu sehingga kentang yang ada dekat muka kita tu warna kelabu gelap baru boleh kopek . Jangan basuh ! Kena kopek barulah kulit kita yang terbakar tu boleh melekat dekat kulit kentang yang dah kering tu .
Alaaa ~ Mcm marskan . Tapi mars mahal , so kita gunakan kentang .
Lepas kita da kopek barulah kita basuh muka kita .
Kaedah ni kena buat berkali-kali juga . Saya rasa dalam 3 kali dah pulih .
Korang jangan terkejut pulak bila kali pertama korang buang tu korang tengok muka korang bertompok ! Itu memang biasa cause kulit kentang yang tak rata tu tak akan lekat dengan rata dekat kulit kita . So mane tempat yang tak kena kulit kentang , jadi bertompoklah :) .
So , kena buat betul-betul .


Selamat Mencuba !

No comments:

Tan Crown